NULL Skriv ut sidan - Släktskap mellan Oskar II sv Sverige och Fredrik I av Danmark

Anbytarforum

Titel: Släktskap mellan Oskar II sv Sverige och Fredrik I av Danmark
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-08-25, 19:29
Carl-Fredrik,
nog befarade jag ett tag att du drabbats av plötslig sinnesförvirring, men nu förstår jag ditt resonemang bättre.
 
Alla som har en gammal historia i familjen om en anfader eller anmoder som ska ha varit illegitimt barn till en kung, prins eller adelsman är nog i god tro. Jag minns en tidigare diskussion här i forumet där en person fick sitt påstådda släktskap med en greve (tror jag det var) vederlagt, svart på vitt. Personen i fråga vägrade inse att familjehistorien var en skröna, blev djupt kränkt - å sin avlidne morfars (eller farfars) vägnar - och skrev (fritt citerat ur minnet): Så ni påstår att min morfar ljög för mig! Reaktionen är begriplig, och den visar just att personen (och förmodligen även morfadern) varit 'i god tro'.
 
Därmed inte sagt att alla sådana familjehistorier är skrönor. En del av dem kan - som du skriver - vara riktiga, även om man (hittills) inte lyckats hitta någon notering i någon källa som stöder eller bevisar saken. Vad gäller kungliga utomäktenskapliga förbindelser under senare århundraden är det väl för övrigt synnerligen svårt, för att inte säga omöjligt,  att finna handfasta bevis.
 
Din förmodan att bevarandet av familjehistorien inom en trängre krets skulle vara ett kriterium på större trovärdighet ställer jag mig fortfarande frågande till. Orsaken till att man inte talar vitt och brett om saken kan ju lika gärna vara att man anar - eller vet - att den inte tål en närmare granskning och att man vill leva vidare i sin övertygelse/illusion.
 
Till sist får jag, lätt rodnande, tillrättavisa mig själv för att jag använde ordet 'legio' på ett felaktigt sätt i mitt tidigare inlägg. Slarvigt av mig.