NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-06, 11:00
Den boken har jag också ärvt efter min farfar, Gunnel Marus, men heller inte titat i så mycket. den står mest som prydnad med guldornament på ryggen, men det kanske man skulle göra. jag är enig med dig att man också måste läsa mellan raderna utan att dra förhastade slutsatser naturligtvis. På skådespelar språk heter det undertext, det är naturligtvis ingen exakt vetenskap (det är konst och hantverk...) men det kan (och jag skriver kan!) leda en vidare till en djupare förståelse av en text och uppgifter i denna. Naturligtvis som Ralf skriver: Historiker kan t.o.m. ha mycket stor nytta av amatörer frågor. Det kan ibland hända att de ställer en fråga som aldrig någon historiker har funderat på. Inga frågor är för dumma för att ställas
Men för att komma vidare med fler frågor måste man ju utveckla scenarier dvs. möjliga handlings mönster gärna flera alternativa utan att nödvändigtvis fastlåsa dessa i färdiga tolkningar dvs. hypoteser. Historia är ingen exakt vetenskap, tolkningarna är ofta flerfaldiga och kan tolkas utifrån den tillfälliga nutiden på flera olika sätt, liksom psykologi och pedagogik och andra humanistiska ämnen. Men Ralf, och flera andra som skrivit om dessa eventuella barn födda utanför äktenskap, har rätt det måste ju till kraftigare bevisföringän bara rykten och skvaller. Nu vet jag inte om ingen rök utan eld osv. alltid är riktiga. Det finns massor av vandrar historier som bara blir mer och mer fantastiska, som inte en gång är en höna av en fjäder, utan rena påhitt (så fick vi övat oss i gamla talesätt). Speciellt gäller det kanske just kungliga. Här i Danmark finns 100 olika varianter av nuvarande kungahusets medlemmars skiftande sexuella läggningar och vem är far till vem egentligen. Detta är allmänt förekommande skvaller bland vanliga danskar (jag förstår inte hur man kan intressera sig så mycket för en stackars familj som egentligen till stora delar inte valt sitt eget öde en gång)...men det skvallret tänker jag inte sprida till Sverige...Smiley!
 
Med vänlig Hälsning: Steve