NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06
Skrivet av: Gunnel Marus skrivet 2004-06-06, 10:24
Hoppsan, jag råkade visst trampa på några ömma tår! Som finlandssvensk i republiken Finland har jag kanske vissa svårigheter att förstå dessa svallande känslor när det gäller kungahuset. Jag formulerade mig också klumpigt då jag talade om ett utomäktenskapligt barn, denna min Furstenborg föddes 1852 och då var ju Oscar II ännu ogift...
Jag är bara en vanlig amatör med släktforskning som hobby och tycker som Steve att det absolut är lika roligt att finna Karl Karlsson som en eventuell blåblodig släkting.
Sedan kan man ju diskutera och ventilera. Vad är sant och vad skall tas med en nypa salt? Ingen rök utan eld?
Olika böcker skriver på olika sätt. S.a.s seriösa böcker frossar knappast så mycket i kungarnas privata eskapader, men läser man mellan raderna kan vissa saker tolkas olika, beroende på läsarens fantasi.
Kag hittade nyligen en intressant gammal bok i bokhyllan som jag aldrig rört: Sveriges Konungaborg av Herman A. Ring, tryckt 1898!! Nu sitter jag och lusläser den fastän solen skiner därute. En massa fina bilder och fotografier, och en ypperlig beskrivning av slottet som det såg ut på den tiden....visste inte att jag hade en sådan skatt hemma!
 
Vänliga hälsningar
Gunnel Marus