NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-05, 16:07
Jag vet inte Ralf, men som en hjälp, kunde Du ju kanske titta på de översikter om The Holy Roman Empire som finns flera av på internet. På dessa fick jag rätt ut hur personer skulle tituleras om de var från kungliga hus, furstliga hus osv. Jag fick bl.a. veta att Reichgraf/Reichsgräfin (min fortfarande obesvarade fråga om min farmors mor Anna Martinis titel) eller imperial count/countess rikgreve/riksgrevinna) var av furstlig rang och de hade en speciell titulering (jag har det inte framför mig nu, men de står på tyska, engelska och franska om inte också italienska)Kunglig höghet (på svenska) skulle så bara vara använt på regerande kungahus regenter och prinsar och prinsessor. Andra prinsar och furstar hade alltså andra tilltals former (sök dem där Ralf!) Jag har berättat för dig om min Hanover vän (de själva stavade namnet Hanover inte Hannover!), som ju inte längre tillhörde ett regerande kungahus, men som fortfarande blev titulerad Kunglig Höghet av sin far (arvsprinsen) när denne skrev adressen till sitt eget barn. Men kanske någon annan vet svaret direkt?
 
M.V.H. Steve Palmquist