NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-06
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-05, 13:28
Hej Ralf:
 
För det första; det vet vi väl inte säkert? För det andra; jag har aldrig påstått det, men rykten och anekdoter säger ju det motsatt om Karl XV, att han hade barn i varannan stuga som jag som barn ofta hörde även i skolan (rykten och i varje fall överdrifter!)Karl XV hade vad jag minns en dotter, inte sant Ralf? Louise eller Lovisa som blev dansk drottning?! Rätta mig om jag har fel (och det vet jag att Du gör...Smiley!)! Vad jag skrev om ovan, Ralf, var en generell hållning till hur jag menar (en högst personlig åsikt naturligtvis) att man ska förhålla sig till rykten...undersöka dem om det går! Och jag tycker att t.ex. Gunnel Marus nyfikenhet är sund och ärlig. Jag respekterar djupt din kunskap om historia och genealogi och som Du vet är jag varken det ena eller andra, varken historiker eller genealog. Jag är som Gunnel Marus och många andra en nyfiken amatör inom släktforskning och släktbakgrund etc. och tänker nog mer som en skådespelare i sitt research arbete än än som en vetenskapsman. Det innebär ju inte att ni som har vetenskapliga kriterier när ni forskar inte har full rätt att ha det och utöva källkritik etc. och påpeka vänlig men bestämt när vi inte håller oss till fakta utan drar förhastade slutsatser.Det har jag vad jag vet inte gjort speciellt ofta även om andra har kritiserat mig för just det. Men kanske kan det också vara befriande att några andra än de vetenskapligt skolade fortsätter att ställa sina nyfikna och ärliga frågor. Vi kan inte ha läst all den litteratur som dem som arbetar med det professionellt. Det samma gäller ju inom alla fackområden. men som medborgare måste vi ju har rätt att delta och yttra oss och inte minst ställa frågor. Dessutom kan vi ju ha olika syn på vad släkt är, det har Du och jag då och då och det respekterar jag djupt. För mig är släktbegreppet jämlikt oansett om barnet är fött inom eller utom något äktenskap (några oäkta ungar existerar inte i mitt medvetande) eller har annan fader än vad först visade sig vara fallet i offentliga dokument. Jag förstår och respekterar ätters historiska krav på att tillhöra sin ätt och sitt arv (även om jag inte delar synen på att man egentligen ska ärva politiska maktpositioner i en demokrati). Jag vet att det ofta blir viktigt, i varje fall när man blir äldre, att veta åtminstonne lite mera om sina rötter än vad far och mor hette! Jag har själv blivit ordentligt biten av den hobbyn kan Du ju se. Kanske skulle det upprättas en rubrik som talar om kungliga ätters utomäktenskapliga barn mer generellt? Det är ju som det visat sig ett återkommande, hett och spännande ämne. För min egen del intresserar det mig för att man kanske kan betrakta maktens gemak och bakgårdar och kanske lära känna dem lite bättre som människor bakom masken. Också den släktmäsiga dynamiken mellan oss människor är ju intressant rent psykologiskt, detta  kanske var tydligare förr, när släkten höll ihop för överlevnadens skull?
Med vänliga hälsningar: Steve