NULL Skriv ut sidan - Johan Julius Bernadotte i Norrsjö, född 1852 i norge

Anbytarforum

Titel: Johan Julius Bernadotte i Norrsjö, född 1852 i norge
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-10-18, 22:59
Att söka efter en prästdotter i Trondheimstrakten är nog fel ände att börja i. Åtminstone så länge det inte finns någon kontrollerbar källa till uppgiften att en prästdotter Christina von Överhalden f 17/11 1826 var mor till Johan Julius.
 
Jane,
du har, såvitt jag förstår, dina uppgifter om modern från någon i din släkt. Men för att kunna kontrollera riktigheten i uppgifterna måste du be om hans/hennes exakta källor.  
Vad som framför allt förbryllar mig, Jane, är att du tydligen inte fått veta vad som faktiskt står i dopboken. Därför måste jag ifrågsasätta din sagesmans/-kvinnas uppgifter: är de ett resultat av forskning i relevanta norska källor - eller endast antaganden, grundade på släkttradition/hörsägen?  
 
Ditt senaste inlägg, där du inte tror att den i dopboken angivna Petra Christine är identisk med prästdottern, minskar inte min skepsis till din släktings uppgifter. Vilken är källan som anger en annan moder än Petra Christine Johnsdotter?  
 
Mitt råd är att du, till att börja med, ber om kopior på din släktings forskning - med kontrollerbara källhänvisningar.