NULL Skriv ut sidan - Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?

Anbytarforum

Titel: Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2004-05-11, 20:27
Jag tror alla med mig har tagit till oss av den vederhäftiga argumentationen om att en officiellt erkänd frilloson till en svensk prins aldrig skulle ha bytt sitt äkta patronymikon, baserat på den biologiska fadern - prinsens - förnamn, mot ett adoptiv-patronymikon, baserat på fosterfaderns, i stället, och att därmed blotta namnet Holstensson helt och hållet motbevisar att Hans Holstensson skulle kunna vara hertig Johans son med samma förnamn.
 
Fast visst är tanken att denna släkt Gom?r skulle vara en agnatisk linje av huset Vasa otroligt eggande, jag kan förstå din envetna kamp för att framställa saken som bevisad, Kurt.
 
Men hur jag än läser, och läser om, alla argument i den här diskussionen så har jag svårt att känna något hopp om att det ska kunna anses rimligt att så är fallet. Hade Hans varit hertig Johans frilloson hade han rimligen aldrig skrivits Holstensson i något skede, just för att han var hertig Johans frilloson torde han ha stått i kyrkoböckerna som fosterson Hans Johansson, son till hertigen av Östergötland om så hade varit fallet.
 
Frillosöner till medlemmar av kungafamiljen smusslades inte undan i hemlighet vid den här tiden, de var officiellt erkända och förlänades ju oftast egna adelskap. Så skedde ju ända fram till Fredrik I:s tid i mitten av 1700-talet. Allt tyder sålunda på att frillosonen Hans Johansson sannolikt dog tidigt.
 
Skulle ändå Hans Holstensson vara han, så är det ett mysterium om något, att han började skrivas med fosterfaderns patronymikon. Och att han inte adlades i vuxen ålder. Hovet hade ju känt till vem han var, och en sonson till en kung skulle inte vara ofrälse vid denna tid. Hade han varit den det hävdas att han är hade han väl rimligen adlats?
 
Någon som är bättre påläst i rutinerna kring adlandet av kungars och prinsars naturliga söner vid den här tiden kanske kan redogöra för det?
 
Men visst... är det rätt Hans, och kan det någon gång verkligen bevisas, så är det ju vansinnigt spännande att kunna föra en agnatisk linje av Vasa-ätten... ända till nutid, eller hur ser släkten Gom?rs genealogi ut? Örnbergs Ättartal årgång 6 ser jag, den måste jag kolla...