NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-11-17, 16:25
Hej Dan/Kurt Martinsson!
 
Menar du att de uppgifter som finns i Sandbergska samlingen (RA) om hertig Johans frilloson Hans Johansson, och dennes moder Kerstin Månsdotter, är falska och att Sveriges främste kungagenealog Hans Gillingstam medvetet ljuger om detta i Svensk Biografiskt lexikon?  
 
De uppgifter du Kurt Martinsson svamlar ut ovan  angående att din förfader Hans Holstensson skulle vara identisk med den utomäktenskaplige hertigsonen Hans ter sig för mig mycket löjeväckande. Du verkar inte ha någon kunskap, eller vilja att ta till dig vad som är känt om, begreppet adoption och hur 1600-talet såg på utomäktenskapliga barn och dessutom hur patronymikon användes.
Om nu mot all förmodan din anfader bonden Hans Holstensson i Gomma skulle varit son av hertig Johan och detta var allmänt känt så skulle han hela sitt liv ha benämnts Hans Johansson i Gomma och inte Holstenssson! Hertig Johan, tillika med andra av vasaätten, smusslade inte med sina utomäktenskapliga barn. Inte samtiden heller vad gällde kungliga frillobarn.
Den utomäktenskaplige sonen Hans omnämns i hertigens testamente vilket gör att det knappast handlar om ett undansmusslat barn.  
 
Det förefaller således som om du vill förgylla släkten Gom?rs anor på ett mycket dubiöst vis med hävdande av en släkttradition som saknar motstycke. Dina bevis är absolut inga bevis utan stöd av skriftliga dokument.  
 
Du hänvisar dessutom till min bekant Carl-Gösta Gyllensvärd som källa vad  gäller kammarjungfrun Ingeborg på Stegeborgs slott. Vid mina samtal med Carl-Gösta har inget om släkten Gom?r och ett samband med hertig Johan framkommit, varför jag ställer mig skeptisk till att du använder honom som referens för dina fiktiva påståenden om modern till Hans Holstensson.  Släkten Gyllenswärds stammoder Elisabet Hand (g.m. Per Jonsson, adlad Gyllenswärd) uppges i ett brev  ifrån biskop Rothovius till Axel Oxenstierna ha varit hertig Johans frilla (hertigen var i övrigt kusin till Elisabets mor, Virginia Eriksdotter, kung Erik XIV uä dotter). Några kända traditionskopplingar till familjen Gom?r finns inte. Traditionen du anför som bevis är troligen uppdiktad av någon Gom?rmedlem med stor fantasi.
 
vänliga hälsningar
Niclas Rosenbalck
 
Ps. Om du vill gå till källorna för att söka Hans Holstenssons faktiska födelsetid bör du studera de roterings- och utskrivningslängder som finns  på Krigsarkivet (uppgjordes 1620-tal till 1680-tal). Där upptas alla män över 15 år och det borde då gå att se när han dyker upp i dessa och få fram hans födelsetid. ds.