NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2003-03-21, 14:25
Hej Kurt,
 
Jag tycker att det var tråkigt att Du verkar ta så illa vid Dig av Carl-Fredriks och Gabriels (och i viss mån min) berättigade källkritiska inställning, och att Du härmed avslutar skriftväxlingen för Din del.
 
Tvärtom är ju just detta ett forum för diskussion, och jag tyckte att vi verkligen började komma någonvart. Det var mycket intressant att läsa att Hans inledningsvis hette Johansson. Finns han belagd med det namnet i något av de dokument som skall finnas i Din (mycket intressanta) bok?  
 
Och vad menar Du med att en nyligen faderlös liten treåring vid namn Hans försvinner spårlöst på ett geografiskt mycket begränsat område? Finns frillosonen Hans belagd som boende i Risingebygden under sina första levnadsår?
 
Man måste givetvis kritiskt värdera (och kunna omvärdera) källmaterialet. Särskilt intressant är kanske då uppgifter om hertig Johans och Hans Holstenssons jordinnehav (jfr vad Carl-Fredrik skriver ovan). Känner Du till något närmare om detta?
 
Jag har t ex sett en uppgift om att en Per Månsson Utter den 19/10 1613 fick Kolstad i Risinge socken i förläning av hertig Johan. Är detta månne ett belägg på att hertigen åtminstone ägt jord i socknen? Kanske ägde han fler gårdar där? Och finns det månne något testamente bevarat för Hans Holstensson?
 
Ja, det finns många trådar att nysta i, och jag tycker att det vore hemskt trist om Du - som sitter inne med så mycket kunskap om detta - inte deltog i diskussionen.
 
Hoppas därför att få läsa fler inlägg från Dig.
 
MVH,
 
Christian J