NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18
Skrivet av: Andreas Oxenstierna skrivet 2006-02-20, 22:08
Jag borde följa Kaj Janzons råd att skriva en genomtänkt artikel men kan inte låta bli att redovisa följande  
Detta står (enligt Nils Ahnlund:s artikel i HT 1945) i Bures avskrift 1599 av en gammal munkskrift från slutet på 1400-talet som behandlar Folkungaättens äldre led:
Qui Benedictus genuit Birgerum ducem et Carolum ducem et Magnus dictum Mynna skyoldh. Brygerus dux predictus genuit Philippum ducem. Carolus praedictus dux genuit Ulphonem. (praedictus betyder enligt sakkunskapen (mina föräldrar) förutnämnda, dvs nämnda i den tidigare meningen) Hos mig skapar detta fler frågetecken än tidigare, trots den solklara redovisningen av Bengt (snivils) 3 söner. Varför nämner avskriften Birger brosas son Filip, jarl i Norge (d 1200) men ej att sonen Knut och den förmodade sonen Folke var jarlar i Sverige ? Varför nämns ej att Ulf (fasi) var jarl ? Dessutom nämns Karl (döve) före Magnus minnesköld, trots att bevarade brev från slutet av 1100-talet alltid nämner Magnus före. Detta kan förvisso förklaras med att Karl senare blev jarl, men sammantaget får inte jag något 100-%igt förtroende för denna källa, som ju är skriven 250-300 år efteråt och avskriven ytterligare 100 år senare.
Så min magkänsla kvarstår, att något är fel med Folkungaättens tidiga genealogi (enligt Gillingstams artikel i SBL) eftersom den inte tillfredställande förklarar dessa två punkter:
* Brevet från 1269 (godkännandet av Karl Ulfssons testamente)
* Antagna / misstänkta förbjudna giften mellan ättlingar till Bengt snivil. Finns det någon artikel som behandlar dessa ?