NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2006-02-13, 21:46
Andreas,  
 
Jag håller med om att det ska vara högt i tak. Problemet är väl här i AF:s medeltidsavdelning snarast det att jag inte lärt mig att hålla mig borta från de diskussioner som jag egentligen inte borde delta i (d v s med entusiastiska amatörer), eftersom de ofta leder till magistrala tongångar mot folk som faktiskt inte är mina elever och därför kan tillåta sig saker som mina elever skulle få bakläxa och 20 armhävningar för.  
 
Du har alltså helt rätt i att det för min del mest handlar om en ackumulerad trötthet på uselt underbyggda teorier och vilda hugskott. Dina är dock varken de vildaste eller uslast underbyggda jag bemött här i Anbytarforum, långt därifrån. Inte heller skulle jag vilja kalla dem rappakalja, vilket jag däremot tror att jag skulle vilja kalla en del i den där boken om Riseberga kloster, d v s om det är den bok jag tänker på.
 
I grunden var det alltså egentligen inget i mitt inlägg som var riktat mot dig personligen, frånsett att jag menar att man förtjänar en liten snyting om man inte håller reda på hur andra deltagare i en diskussion stavar sitt namn. Jag är egentligen inte speciellt känslig för den saken men kombinerat med ett ifrågasättande av något jag framfört ter det sig misstänkt likt en provokation av något slag (vilket säkert inte var din avsikt).
 
Jag har dock nu bestämt mig för att när det gäller hypoteser som i grunden förändrar stora delar av släktutredningar som publicerats i ÄSF och SBL så kommer jag i fortsättningen inte längre att argumentera emot sådana i detta forum. Jag väntar i stället tills de kommit ut i tryck. Då kan jag förutsätta att författaren har tagit tid på sig att tänka igenom allt som han/hon finner relevant och valt att efter moget övervägande sticka ut hakan.
 
För övrigt är vapenbilden för Birger jarls bror Elof inte känd.