NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18
Skrivet av: Andreas Oxenstierna skrivet 2006-02-13, 20:28
Ujuj, den entusiastiske amatören kryper till korset. Så allt jag skriver, teoretisar, gissar och hypotesiserar är rappakalja, OK må så vara. Min förhoppning när jag hoppade in här var att i bästa fall kunna räta ut de frågetecken jag fick lämna i mitt huvud 1997 om man kunde koka någon slags soppa på spikarna i breven från 1254 och 1269.
Jag har inga kopior av Gillingstams Folkunga-artikel i SBL, jag antar att jag läste den 1996-97 men skall genast bege mig till biblioteket. Sedan återkommer jag med slakten av mina teorier så att jag (äntligen) kan skriva om den alltför länge sovande släktkrönikan.
Jag är personligen mycket mer intresserad av att om möjligt på något sätt förstå detta 1200-tal bättre, när Sverige blev en stat, än att förgylla mitt stamträd (vilket faller på sin egen orimlighet, för kuriosa se den faraoniska härstamningen på www.oxenstierna.org). Jag kan inte låta bli att göra reflektionen att ca 10 % av alla barn idag har en annan far än den officiella. Detta innebär att jag säkerligen härstammar från ex. Magnus minnesköld men mycket osannolikt att jag gör det via någon officiell eller amatörmässig antavla.  
För mig är detta mer en slags intellektuell lek med sannolikheter för att i bästa fall förstå mer hur samhället fungerade, hur folkungska, erikska och sverkerska maktkamper så småningom ledde fram till Birger jarls och Magnus ladulås statsbygge.
Efter mitt senaste inlägg gick jag igenom DS mer i detalj och förstod då hur förtvivlat få brev som finns kvar före 1250. I min enfald trodde jag att DS415 innebar 414 äldre brev, men nu vet jag bättre, Exempelvis mitt exempel med 70 brev utan Karl döves inblandning mellan 1200 och 1219 krympte ihop till kanske 2-3 stycken, resten är internt kyrkliga, från Skåne osv.
En sista reflektion är att det MÅSTE vara högt i tak på ett forum, den seröse historiken, den ovetande nybörjaren och den entusiastiske amatören måste kunna samsas. Men jag har all förståelse för om den seröse historiken bara blir så trött på alla uselt underbyggda teorier och vilda hugskott. Men i bästa fall kanske det kommer fram något positivt för alla parter.