NULL Skriv ut sidan - Erik XIV:s frillobarn

Anbytarforum

Titel: Erik XIV:s frillobarn
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-21, 22:40
Hertig Johan lämnade resebidrag till studenter   se här. Riksarkivet, som alltid är hjälpsamma har ögnat igenom den källa varav det framgår att Andreas Johannis Prytz och Jonas Petri tagit emot resebidrag av hertig Johan. Tyvärr utan framgång.  
 
Frågeställningen var om det i räkenskaperna verkligen står Andrea Johannis Prytz eller enbart Andreas Johannis. I det senare fallet skulle mottagren rent hypotetiskt kunna ha varit Margareta Eriksdotters blivande svärson Andreas Johannis Saebyensis. Det löser visserligen inte frågan om Margaretas anor men har betydelse för kartläggningen av prosten Saebyensis tidiga kontakter med hovet.  
 
Tullräkenskaperna omfattar 200 sidor med mängder av transaktioner. Jag förstår att det ligger utanför Riksarkivets möjligheter att göra en sådan detaljläsning som krävs. Tyvärr är handlingarna, vad jag vet, inte scannade. Det innebär att man måste resa till Stockholm själv. I mitt fall från Skåne. Lokala tullräkenskaper vol 463 ersätter nu Tull och accis 463. Är Folke Lindberg som presenterat uppgiften i en not i Historisk tidskrift 1941  tillförlitlig som källa?
 
mvh
Göran