NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-03
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-01-29, 21:12
Svar: Nej!!
Detta förefaller vara en ren skröna. Det finns inga som helst bevis på att Gustaf skulle ha  haft några barn överhuvudtaget.  
 
Berättelser om sådana har det dock funnits, men inga som håller streck för en källkritisk granskning. Bl.a. gjorde medlemmar av ätten Stierneld på 1700-talet gällande, att ätten (och ätten Eldstierna med samma ursprung) skulle härstamma från en son till nämnde Gustaf. Det hela byggde dock på synnerligen fantasifulla gissningar, och det det källkritiska underlaget var synnerligen tunt, för att inte säga obefintligt. Historien förutsatte bl.a. (vill jag minnas) att en av anfäderna blev far vid åtta (8!) års ålder.
 
Dert finns f.ö. ännu mera fantastiska berättelser om prins Gustaf, men de faller utanför den här diskussionen.  
 
Jag har för mig att även systern Sigrids ättlingar är utdöda på såväl mans- som kvinnolinjen (se f.ö. diskussionen Erik XIV:s legitima ättlingar), så slutsaten blir att Erik XIV:s enda idag levande (och bevisbara) ättlingar, är efterkommande till hans frillodöttrar.