NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-12
Skrivet av: Johan M Sjöberg skrivet 2004-03-09, 20:35
Hej
 
Jag söker uppgift från folkräkningarna 1890 och 1900 på följande barn till torparen Olof Olsson och hans hustru Maria Olsdotter från Törne i Nor, Värmlands län:
Carolina f.15/3 1837 i Törne, Nor, Maja-Stina f. 22/10 1845 i Törnebråten, Nor, Betty, f. 27/2 1848 i Törne,och Jonas Gustaf f. 29/11 1851, i Buskhaga, Nor.
Jag tar inte med ett av syskonen, sonen Olof Olsson f. 1839, eftersom jag har koll på honom. Han står liksom övriga upptagen i Nors födelsebok. Men senare i livet står han i olika församlingar, där han bodde, upptagen som född i Segerstad, som är annexförsamling till Nor.
Jag har en gång förut efterlyst dessa syskon med utgång från uppgiften att de var födda i Nor. Jag har kammat noll, så när som på Betty, som uppgetts född i Nor även i senare folkräkningar. Men jag vet ju att Olof (min mmf), död 1911, var i livet 1890 och 1900. En möjlig förklaring är att denna familj från Törne, som ligger på gränsen mellan Nor och Segerstad, räknats till Segerstads husförhörsdistrikt.Troligen har de övriga efterlysta syskonen råkat ut för samma sak som Olof: att de senare kyrkobokförts som födda i Segerstad. Det är alltså Segerstad som bör vara utgångspunkten vid en sökning på denna familj.
Med hopp om bättre resultat denna gång
Johan M. Sjöberg