NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-07
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2007-07-04, 20:49
Trots att det inte finns någon CD med Sveriges Befolkning 1880, verkar denna tråd vara aktiv. Då jag inte hittar någon diskussion om folkräkningen 1880 under SVAR, chansar jag och ställer en fråga här.
 
Finns det någon Anna Sofia Johansson, född 1864 i Spelvik, i folkräkningen 1880? När jag var på landsarkivet i Uppsala idag försökte jag komplettera lite uppgifter om min farfars syster med detta namn. Hon är född 1861, det har jag många styrkta uppgifter på. Jag har hittat henne i folkräkningarna 1890, 1900 och på Gamla Stan-skivan. Men åren innan hon kom till Stockholm har jag dålig koll på.  
 
I utflyttningsbok för Spelvik har jag hittat en Anna Sofia Johansson som flyttar till Ripsa 1880. Men det står inga födelseår för dem som flyttar ut. När jag väl kommit till Ripsa kyrkböcker och hittat gården hon kom till, så står det 1864 som födelseår. När jag såg det, strök jag bara över mina anteckningar och skrev fel person - inte min Anna Sofia. Det var stängningsdags på arkivet då, så jag kunde inte börja leta i husförhörslängder efter ev. två personer med samma namn men olika födelseår. Så kom jag på att jag kan fråga här.
 
Tack på förhand till den som kan hjälpa mig.
 
Mvh
Ingegerd