NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-10
Skrivet av: Solfrid T. Henriksen skrivet 2002-12-05, 10:21
Jeg håper også hun ikke var så ung, nær jeg tænker på at hun rotet seg bort i min oldefar som var gift og født i 1849....
Jeg har kikket på denne tellingen, men det er håpløst nær jeg ikke har flere opplysninger.Men i folketællingen før 1900 (Norge)så står det at hun het Viktoria som mellomnavn. Jeg har ikke sett det noe annet sted, det står ikke nævnt i kirkebøkene nær børn  blir døpt, komfirmert, ikke opplyst ved hennes død, ikke opplyst til folkeregisteret.Men i folketællingen før 1900 står det også at hennes datter (min farmor) også hadde det som mellomnavn. Dette viste ikke min før eller noen andre i familien, hun brukte det aldri. Men hun er døpt det , det fant jeg ut da jeg lette i kirkeboken før Seffle.Så derfor kan Augusta ha fått dette mellomnavnet ved en feiltagelse i 1900 tellingen, eller så het hun virkelig det. Men uansett så er det ikke nok til å vite sikkert hvor hun kom fra.
I folketællingen  (som forøvrig det er mye feil i, s?rlig fødselsår må man ta med en klype salt) før 1900 står det at hun er født i 1875, det samme har Oslo folkeregister fra 1930-tallet fram til hennes død i 1947. Kirkebøkene har notert 1880. Men dør er det ofte slik at har præsten notert fødselsåret en gang, så kopierte han det senere, uten å sjekke at det første var riktig.