NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 augusti, 2008
Skrivet av: Gun-Britt Lindblad skrivet 2008-02-11, 19:29
Det är säkert rätt Anders Andersson Spett du hittat åt mig. Så jag får börja om bakifrån helt enkelt med släkforskningen.
 
Jag hade noterat en son till Anders Andersson Spett född 1686, som skulle vara född 1717 och som också skulle heta Anders Andersson.
 
Den son, som enligt smedskivan 4 är född 1717 ,är ju Peter Andersson Spett. Han dog ju 1718, så han kan ju inte vara far till några barn då.
Så anorna kommer från någon annan av barnen då.
 
Sonen Gustav Andersson Spett dog ju också ung 1734, så honom får man nog också räkna bort.
Och Brita blev ju bara 30 år.
 
Kvar är Johan, Anna och Sofia som tänkbara kandidater till vidare släktled framåt.
 
Jag ska tilläga att det är min mans anor jag forskar i nu och papperen verkar inte vara i sin ordning.
 
För enligt min mans papper så ska nästa generation, som då har antingen Johan Andersson född 1715, Anna Andersdotter, född 1720 eller Sofia Andersdotter, född 1728 som förälder återigen heta:
 
Enligt min mans papper då:
 
Anders Andersson född 1756, gift med Anna Andersdotter född 1769-09-14.
Antingen är det Anna eller Anders som här är släkt framåt i leden. Jag vet inte vilken.Kan vara vilken som helst av dem ju?Eller så är det fel data på dem.
 
Finns även en notering om en Anders Andersson, född 1805, som senare fick en dotter Johanna Sofia Andersdotter ,född 1830.
 
Finns någon av dessa andra med på smedskivan? Yrket gick ju ofta i arv.
 
Tack snälla Calle för ditt svar. Har ju en grund nu att stå på i alla fall som stämmer.Men sen blir det krångligt.
Gun-Britt