NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-30
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2005-12-02, 19:18
Jan,
 
Tack för dom uppgifterna.
 
Blir mer o mer övertygad att de finns flera olika släkten som tog namnet Borgstrand i slutet av 1600-talet och  början på 1700-talet.
 
Har ju sen tidigare hittat en Lars Götarsson, vars son  Erich tar namnet Borgstrand.
 
Erich, som tar namnet Borgstrand är döpt 1672-08-31 Borggård, Hällestad.
 
Lars Götarsson, var fogde och bruksskrivare på Borggård, Hällestad.
 
Följande noteras om Lars Götarsson.
 
Ur HHD AI:6 1685 23/2 sid 335 om Inquisition om  
Cautionister.  
 
Frällsefougden Lars Götharsson äger sin egen skattegårdh i Hällestad socken ben:d karswijk, haffwer grufwedehl och ständig tienst på Borgårdh och Capitain Hr Erich Rosenstråhle tillhörig.
 
 
Och nu denna Jöns Jönsson Borgstrand, som så var gift med Maria Elisabet Valentinsdotter Werner.  
 
Vad jag kan se med min  amatörkunskap  så kan jag ej finna minsta lilla släktskap mellan denna Erich Larsson Borgstrand och Jöns Jönsson Borgstrand.
 
Jag letar ju föräldrarna till min anfader Nils Borgstrand,  gift med Catarina Herou Johansdotter, Nils ska ha varit född omkring 1710, han gifte sig 1740-02-02 i Hjorted.
 
Nils, ska ha dött 1783-04-21 Böllerum.
 
Man är ju väldigt nyfiken hur namnet Borgstrand helt plötsligt blossar upp sent 1600-tal och  tidigt 1700-tal.
 
Nils, var hammarsmedsmästare och dom spår som andra i släkten följt verkar leda mot Hällestad.
 
Catarinas föräldrar, Johan Herou och Margareta Hellgren Persdotter, har ju varit betydligt enklare att finna.
 
Släkten Herou, har ju inte varit något problem, men vid Nils Borgstrand är det stopp.