NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2009
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2008-12-27, 23:19
Hej Anders!
 
Jag tackar så mycket för all den informationen!
Inge Ledje gav mig fel uppgifter antar jag...Den avskedade korpralen Johan Ryberg som dör 1780 är INTE min Johan Friedric/sson Ryberg,så mycket vet jag iallafall(för min finns i hfl.1785)!
Johan Ryberg d.1780,hans hustru hette Ingrid Bosdotter och hon dog 26 Oct 1766,70 år gammal.
Så Johan Ryberg ca.1695-1780 och Ingrid Bosdotter är EJ det par jag letar efter.
 
Angående min Johans födelse:
Jag har kollat in paret Friedrick Nilsson och Ingierd Giermundsdotter(mfl. stavningar på deras namn)innan, bla. sonen Giermund som föddes 1741.
Kan det ha blivit en ihopblandning av Johan f.1727 och brodern Giermund f.1741 i generalmönsterrullan(och då också på Centrala Soldatregistert)???
Idag är det första gången jag kollat i en generalmönsterrulla så jag vet inte riktigt hur man hittar rätt person, hur dessa rullar funkar etc.
Skulle du, eller någon annan med CD-skivan, vilja ge mig uppgifterna på Friedricks och Ingierds 6 barn skulle jag vara oerhört tacksam!  
 
I födelseboken finner jag en Johan Fiedricsson som får barn med en Karin Nilsdotter, de bor i Hvittaryd någonting...).De barn jag hittat än så länge är:Ingiär f.10 Mar 1755,Friedrich f.30 Jun 1756,Jonas f.27 Oct 1759 och Carl Johan f.7 Oct 1761.
Denna Johan kan ju också vara av intresse även om han ej står som soldat dock...Annars gifte ju min Johan sig ganska sent i livet,hela 40 år gammal!
 
Det är så himla svårt att finna ut vad som är vad när det inte finns så mycket husförhörslängder att tillgå så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Mvh,
Anne-Lee.