NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-28
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-04-27, 20:45
Varmt tack Chris, Jan och Bengt!
 
Skulle ha nämnt att Viktor var gift redan vid emigrationen. Så den Viktor med hustru Signe, som Chris och Jan nämner, är inte min Viktor.
 
Men Chris, du kan mycket väl ha rätt när du nämner att han varit på resande fot eller av annan anledning inte upptagits i folkräkningen. Dessutom vet jag inte helt säkert att han återvände omkr. maj 1920.  
 
Utgångspunkten är första barnet som föds efter hemkomsten, min moster, som föds 6.4.1921. Han är alltså hemma senast juli 1920. Och efter att ha varit borta från hustrun ca 3½ år, har jag svårt att tänka mig att de skulle dröja särskilt länge innan hon avlades. Men osvuret är bäst. Det kan vara så att han återvända innan folkräkning 1920 upprättades i det county han vistades. Jag har olika krokar ute i MI för att ev. finna något från arbetet i gruvan. Särskilt intressant är noteringar från den olycka som han var med om. Men sökningen stöter hela tiden på komplikationer:  
 
- det fanns åtminstone 6 gruvföretag verksamma vid tidpunkten,  
- vissa företag har inte eller bara delvis indexerat handlingarna,
- handlingarna förvaras på olika ställen,
- ont om volontärer i Marquette.  
 
Men framför allt vet jag inte säkert huruvida han stannade i Negaunee hela tiden, arbetade i angränsande county, for till brodern i Utah eller till annan state. Det är egentligen huvudproblemet. Vet inte om jag vill hyra in forskare som söker i gruvföretagens arkiv i Michigan, om han inte var bosatt där och därmed knappast finns i arkiven - där.
 
En annan information jag bör ge är att Viktor kom till Negaunee med två kompisar: Verner Söderlund och Albert Rönnlund. De finns på bild här;  Kavajbeslag i USA. Vad föreställer dessa? (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/74460.html?1124208699) tillsammans med Viktor (till höger). Hur länge de stannade vet jag inte. Men kunde jag hitta dem, kanske Viktor finns runt hörnet?
 
Viktor reste också just till Negaunee för att hans äldre syster var bosatt där och gift sedan 28.9.1900 med John Nystrom (1875-1957). Men hon dog bara en dryg månad efter Viktors ankomst. John finns sedan i Crow Wing, Minnesota enligt census 1920. (I skrivandets stund, har jag inte tillgång till närmare uppgift om bosättningsort eftersom den finns i annan dator, som strejkar). Undrar om Viktor följde med dit?  
 
Sedan har Bengt hittat August. Helt säkert! Men det är alltså ett annat county. Hur som helst hamnar de sedan i Bingham, där 3 barn föds. Sedan hade August utvandrat en gång tidigare, just 1906. Så vem namnen är, vet jag inte. Går det att se om min August finns i Utah enligt census 1910?
 
Vänligen,
 
Leif