NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05
Skrivet av: Susanne Åkerfeldt skrivet 2005-12-27, 18:54
God fortsättning på julen, alla glada släktforskare! Med tanke på annan god hjälp jag har fått i detta forum, hoppas jag nu på en försenad julklapp, dvs.- hjälp med en nöt som jag under många år förgäves försökt lösa. Kanske kan någon vänlig själ med Ancestry abonnemang och de utvidgade sökmöjligheter som nu finns i US census hjälpa oss att finna min mans farmorsfar? Detta är information om honom.
 
Karl MAURITZ Holm, född 1873-05-27 i Helleberga, Kalmar län. Utvandrade 1889 till USA och var först bosatt en tid i Minneapolis. Av brev från den tiden framgår att han kallade sig Charles M Holmes i USA. Det sista livstecknet är ett brev från honom, avsänt från orten Euclid i nordvästra Minnesota 1893. Han arbetar då som bokhållare på ett företag i spannmålsbranschen.
 
Jag har sökt i otaliga amerikanska källor på nätet, beställt flera dödsattester från MN för personer med det tyvärr inte ovanliga namnet Charles Holmes, mm - allt utan framgång. En gång i tiden har jag manuellt på mikrofilm kollat 1900 US Census för Euclid på Emigrantinstitutet i Växjö utan framgång, så sannolikt hade han rört på sig. Någon Holmes i Euclid området finns inte nu - jag har varit i kontakt med den lokala historiska föreningen.  
 
Kan någon få ett napp i kanske 1900 Census, där det väl skall gå att söka på födelsemånad och år? Det skall bli spännande att se om någon kan finna en öppning i denna gåta. Hälsningar, Susanne