NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-15
Skrivet av: Chris Wesslén skrivet 2001-02-03, 08:06
Hej
 
Har med upprördhet noterat vad som skrivits under denna punkt. Jag har själv väntat på att vissa län ska bli tillgängliga på nätet men tydligen förgäves. Gick så in på Arkion för att försöka hitta någon att kontakta. Kan bara säga att jag blev än mer upprörd när jag läste en del text som jag tidigare inte lagt ner så mycket tid på.
 
 Arkions roll inom arkivverket är att utgöra en utvecklingsresurs i syfte att öka tillgängligheten
och bruket av vad våra arkiv kan berätta.
 
Arkion har som målsättning att digitalisera information av generell betydelse för skola och
forskning. I första hand innebär detta att initiera dataregistreringsprojekt men också projekt i
större och mindre omfattning som avser avskrifter av vissa centrala bestånd av arkivserier.
 
Efter att ha läst ovanstående och dessutom konstaterat att det faktiskt är skattemedel som betalar tycker jag det borde vara en självklarhet att vi som forskare får ta del av materialet utan att behöva bege oss 50 mil bort alternativt betala för att få tillgång till det via internet. Och eftersom de tydligen utreder hur de ska göra så får vi sitta här vackert och vänta.
 
MVH
Chris Wesslén