NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2010
Skrivet av: Hans Jangeby skrivet 2009-08-19, 00:36
Hej!
Jag söker efter [color=0000ff]Alfred Carlsson[/color] född 9 juni 1866 i Beted, Järnskogs församling, Värmland.

Den 6 april 1888 tog han ut ett personbevis hos prästen och gav sig av 9 juni, enligt hfl. och utflyttningslängden, till Nordamerika. Troligtvis utvandrade han via Göteborg, fast det var närmare till Oslo. Jag har försökt få veta om han fick ett pass i Göteborg genom att ringa Polstjärnan i Göteborg (010-4767884) men inte lyckats komma fram till rätt person och få svar.  
Jag har även sökt på Ellisisland.org men databasen börjar inte förrän 1892, och Alfred reste troligtvis sommaren 1888. Emigrantinstitutet och Värmlandsarkivet verkar vara rätt så otillgängliga via nätet för sökning. Endast sökning på plats eller en dyr CD verkar vara alternativet och ändå inte veta om han finns med i registren. Vad ska jag göra? Finns det alternativ?
 
Tacksam för all hjälp.
 
PS. Fadern heter Carl Andersson och modern Kajsa Andersdotter. Familjen byter sedan namn till Bedin mellan 1888 och 1895, enligt hfl. Fadern var skräddare. DS.