NULL Skriv ut sidan - Sveriges befolkning och dödboken

Anbytarforum

Titel: Sveriges befolkning och dödboken
Skrivet av: Jesper Johansson skrivet 2011-04-12, 22:55
Detta är vanligt. Jag har en släkting som i Sveriges dödbok föddes 2 år för tidigt och en annan som föddes ett år försent. Det är mänskligt att fela med tanke på att det är frivilliga forskare som suttit och knappat in allt detta i deras datorer. Ibland ligger inte felet hos de som registrerat utan hos prästen.  
 
Bengta Truedsdotter född 1835-12-31 anges född den 3/12 och det står också i motsvarande församlingsbok. Men först i födelseboken kommer den 31/12. Sveriges befolkning 1880, 1890 och 1900 bygger på material av avskrifter från prästen som skickades in till SCB. Syftet var att se hur många personer som bodde på en viss plats vid den tidpunkten.  
 
Därför är det bara boendeorten som stämmer till 100%. Resten kan vara felaktiga har jag hört. Jag har många bevis på detta. Någon har fel födelseår, någon fel födelseort och någon heter något annat. Vi alla kan göra fel och ofta är det ju av misstag. Kolla därför upp alla uppgifter i respektive bok som händelsen avser så att du får säkra uppgifter. Hjälp sedan till att rätta felaktigheter i dödboken så dessa inte upprepas.  
 
Mvh Jesper J