NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2009
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-09-19, 15:49
Om jag publicerar min släktforskning på nätet eller på annat sätt är det självklart att jag då ska uppge varifrån uppgifterna kommer. Se för övrigt första inlägget i denna diskussion där bl.a. följande text finns:
 
För uppgifter man får från annan forskare  
får man inte bara kopiera dennes källförteckningar, det är ju inte dina källor. Därför skall du ange denne forskare som källa. Vad gör att han har rätt? Detta är en bra modell för sådana källor: Datum forskare, bostadsort (adress eller e-postadress). Ex: 2000-02-10 Kalle Anka, Ankeborg (kalle.anka@ankeborg.cs.us).  
Dessutom skall man när möjlighet ges, kontrollera mot den källa som uppgiftslämnaren uppgett.
 
Se också vad Magnus skriver om detta och som jag citerat i mitt förra inlägg.
 
För min del tycker jag att om jag t.ex. får en släktutredning i min hand, vilket då ej är någon primärkälla, att de uppgifter som där finns utan undantag ska kontrolleras. Annars kan man ju hamna på fel spår direkt, vilket leder till onödigt merarbete när man ska rätta felaktiga uppgifter.
 
Det är ju detta som är källkritik.
 
Se för övrigt detta citat ur Nationalencyklopedin:
källkritik, historievetenskaplig metod som syftar till att identifiera en källa, dess upphovsman och hans eller hennes avsikter med den, att avgöra om den är sann eller falsk, närheten i tid mellan källan och dess upphovsman samt källors beroende av varandra.
 
Däremot kan ju de källor som angivits i t.ex. en släktutredning anges om man själv kontrollerar dem och finner att de stämmer med de uppgifter som lämnats. Man bör ju ändå hänvisa till uppgiftslämnaren av den släktutredning eller dylikt som man fått.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-09-19 17:02)