NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-17
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2010-12-11, 17:42
Arne, det är mycket vanskligt att utgå från släktskap pga namnlikhet, särskilt när det gäller ett namn som är latinisering av en ort. Namnet tyder på att båda härstammar från Fogdö men det behöver inte innebära att de är släkt. Visst kan de vara det men det är långt ifrån säkert.
Själv har jag stött på ett flertal studenter från Stora Malm som tar sig namnet Lithander utan att något  släktskap dem emellan kunnat påträffas.
 
Det var inte ovanligt under 1600-talet att en gymnasist var i sena tonåren eller t o m äldre. Några slutsatser kring Olaus Magni Fogdonius ålder går därför inte att dra. Jag kan rekommendera Albert Falks Regium Gustavianum Gymnasium Strengnense MDCXXVI- MCMXXVI, som utgavs 1926. På sid 331 finns en diagram över lärjungarnas ålder i gymnasiets i Strängnäs högsta klass. Diagrammet tar sin början 1766 och studenternas medelålder var då 20,8 år med en 26-åring som äldste student.
 
 
Låt mig slutligen ta på mig moderatorshatten en liten stund. Du bör studera instruktionerna för frågor här under yrken: [color=119911]Här diskuterar vi forskning kring olika yrkesgrupper [...](vi diskuterar alltså yrkena som sådana i första hand, inte personer som haft yrkena).[/color]
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken