NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2012
Skrivet av: Stefan Dake skrivet 2012-12-11, 21:23
Eftersom andra delen av herdaminnet tydligen inte är digitaliserat ännu återger jag här vad Warholm skriver under kyrkoherdar i Skövde, 2:a delen sid. 269-270:
 
Mag. Andreas Ol. Juvenius, bondeson från Dränggården Ufvered i Hjerpås, född 1611, uppdrogs i fattigdom, närde sig i Skara med socknegång och i Upsala med kortspel, student 1644, magister 1652; höll i Upsala en oration på grekiska, som blef tryckt; konrektor vid Skara skola 1652; prestv. 1653, lektor i grekiska språket 1654, andre teol. lektor 1658, prost öfver Wånga kontrakt 1671; erhöll K. M:s fullmakt på Sköfde pastorat 1672; tilltr. 1673 och blef då tillika kontraktsprost. Död på sitt 87:de år i maj 1698.
Prosten Juvenius var stor grek och hebré, men ingen särdeles predikant. Han hade ett muntert lynne och var alltid full af lustiga infall. Laurentinus, som var nedkommen från Upsala och gått i vägen för J. till första teol. lektionen, föreslog en gång i ett sällskap, att de för ro och tidsfördrif skulle taga sig något för att disputera om. Då begynte Juvenius qvæstionera om glosor, och frågade Laurentius: hvad heter Oxhank på latin? L. svarade: det vet jag intet. Då sade Juvenius: hur vill I gifva er ut för att disputera, då I intet kunnen latin? - - En gång kom magister Kullman till Sköfde, och begynte tala om den nya filosofien, som de hade för sig  i Upsala; men J. sade, att han visste intet deraf, utan begynte discutera om några grammaticalia, och lärde Kullman en hop anomala, sägande till slut: sådant sitter jag och roar mig med om dagarne. Han hade en vacker boksamling, som dock ej kom till någon nytta efter hans död. Det mesta blef sköfladt, resten auktionerades bort på ett prestmöte i Skara (Ullenius).
Gift m. Benedicta Grotte, d:r af prosten Anders G. i Tunhem. Barn: Elisabet, g. m. ryttmästaren Z. Elfving.*
 
* Han fick stryk af K. Carl XI, derföre att han visat upp en häst 2 gånger. Sedan fick han Suntrelje i Husaby och blef adlad.
 
Hälsningar
Stefan