NULL Skriv ut sidan - Bänklängder

Anbytarforum

Titel: Bänklängder
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 1999-01-23, 13:27
Swen: Landsarkivet kan nog ge dig besked om det finns bänklängder för en viss församling, annars borde det framgå av SVARs hemsida under Riksarkivet. Jag antar att bänklängderna ingår i de ordinarie kyrkoarkiven (där väl också handlingar som sockenprotokoll och liknande ska ingå), som ju alla är filmade i sin helhet. Mer tror jag inte de kan vara behjälpliga med.
 
Lena A. Löfström föreslog att kyrkoräkenskaperna skulle kunna användas för att hitta liknande uppgifter om bänkplacering. Jag har gått igenom räkenskaperna för Norrala socken i Hälsingland, men har åtminstone där inte hittat några bevarade uppgifter om bänkindelningar. Ännu under 1700-talet verkar det emellertid finnas ganska stora regionala skillnader mellan hur böckerna förts, så det kan kanske löna sig att konsultera kyrkoräkenskaperna för den församling du är intresserad av. (Att kyrkoräkenskaperna dessutom vimlar av intressanta personhistoriska uppgifter gör det inte sämre.)
 
Problemet är väl att bänklängderna i så stor utsträckning var färskvaror; när en ny upprättats efter några år hade den andra ingen särskild funktion längre utan kunde kastas utan tåreflöden. I det avseendet skiljer de sig från de riktiga kyrkböckerna, där man hade ett längre perspektiv.