NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2011
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2011-06-22, 18:51
Jag är oerhört kluven till publiceringen av denna databas.
Helt uppenbart är det så mycket fel, så många idiotiska misstolkningar, att man nästan inte tror att det är sant.
Bara detta att utgå ifrån en svårläst sekundärkälla (SCB) - när det numera finns tillgång till digitala originalkällor - är så urbota dumt att man saknar ord.
Att sedan inte låta ett par svenska ögon åtminstone granska det framexcerperade materialet och rätta till de mest självklara grodorna, är oförlåtligt.
 
Å andra sidan är tillkomsten av en svensk databas med 5,7 mljoner poster att betrakta som ett oerhört välkommet tillskott.
Särskilt som det handlar om en rätt besvärlig period (1880-1920) där man i synnerhet i storstäderna har en oerhörd nytta av den nya resursen.
Sökmenyerna är dessutom hyfsat generösa - bättre på Ancestry.com än på Ancestry.se - särskilt med s.k. old search - och gör att man i många fall kan lura sig fram till det man söker även om excerperingen är åt skogen.
 
Jag sökte genast på min mormor och hennes syskon - de skall ha varit 14 till antalet, men jag har bara hittat 13 i kyrkoböckerna. Mormor står som nummer sju i barnaskaran när hon föds i mars 1894. Hennes äldre syster, född i mars 1891, står som nummer fem. Alltså msåte det ha funnits ett barn däremellan, och jag har vänt ut och in på kyrkoböckerna i Hedvig-Eleonora - men förgäves. En sökning i den nya födelsedatabasen hos Ancestry fann mig stirra på ett litet odöpt gossebarn, dödfött i Adolf Fredriks församling 1899 - nämligen på barnbördshuset Pro Patria. Det visade sig alltså, att dödfödda barn inte rapporterades vidare till hemförsamlingen och således endast finns med barnbördshusets egna böcker. Detta hade jag aldrig kunnat luska ut om det inte hade varit för just denna förkättrade databas. Det barn som torde ha fötts 1892 eller 1893 undflyr mig dock fortfarande, hur jag än ändrar sökparametrarna...
 
Kluven således; Å ena sidan en fruktansvärt felfylld databas, tillkommen i en hast och utan rimliga kontrollstationer - å andra sidan en fantastiskt ny möjlighet för alla släktforskare som söker barn födda i perioden 1880-1920.
 
Låt oss hoppas att Ancestry/Genline tar sitt ansvar och sätter igång ett massivt rättningsarbete så att databasen blir vad den skulle kunna vara.