NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-24
Skrivet av: Erik P. Varelius skrivet 2002-06-24, 14:56
Jag kan bara inte förstå att majoriteten av de som har skrivit i denna diskussion vill frammåla Genline som ett företag som endast har som syfte att tjäna pengar, dessutom är man riktiga svin, man använder sig av oseriösa reklammetoder, och till på köpet är hela företaget är totalt oseriöst.  
 
Genline är ett företag som erbjuder kyrkböcker på internet mot en abonnemangsavgift. De har omkostnader med att scanna in och indexera dessa sidor. För att täcka omkostnaderna måste man få in kapital. Kapital fås in genom abonnenter. För att få abonnenter skickar man e-brev. Jag kan inte se något oseriöst med det. Flera andra svenska företag som måste betraktas som seriösa gör samma sak.  
 
Enligt Genlines artikel i senaste numret av Diskulogen har man i fjol gått i förlust och räknar med ännu ett par år med röda siffror. För att till slut få det hela att gå ihop måste man få kunder. När själva arbetet med att scanna in kyrkböckerna är klart kommer förmodligen kunderna att strömma till ännu mer, och omkostnaderna kommer att minska. Men att Genline behöver kunder för att kunna finansiera sitt projekt är inte konstigt och jag tycker det är magstarkt att säga att man är strikt kommersiella och bara är ute efter pengar.  
 
Genline erbjuder en bra tjänst till ett pris som är att jämföras med SVARs priser. Kritiken mot Genline är i de flesta fall mycket svår att förstå.