NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-18
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-06-14, 09:06
Hej alla!
 
Har prövar Genline nu några veckor och tycker konceptet att sitta hemma och forska är bra . Snabb tillgång till olika källor. Dock finns det vissa saker jag irriterat mig på. Det som jag bland annat tycker är förvirrat är att de inte på sökresultat har sorterat efter volymerna utan sina egna gidnummer. Dessa gidnummer är enbart Genlines egna referenser medan volymsignumen är de som gäller i arkiven [och finns på originalböckerna], och genom att känna till allmänna arkivschemat blir det mycket lättare att leta efter källor. Gidnummerna kunde i princip vara dolda på sökresultatet och enbart finnas på sökresultatmarkören, där man även snabbt kan nå önskad genline id (gid). Detta hoppas jag de kan förändra. Likaså borde Genline gå igenom alfabetiska ordningen på länen och lägga dessa korrekt i bokstavsordning en gång för alla.
Ytterligare önskemål skulle vara att de hade en fast styrmarkör och inte detta ständiga upp-poppande liknande styrgrupperna i Photoshop.
Vidare tycker jag att Genline kunde skriva  födda (alternativt födelselängd) istället för födde som för mig låter mer som en utfodring, liksom döda (alternativt dödlängd)istället för död, och vigda (alternativt vigsellängd) istället för vigsel. En korrekt konsekvent terminologi som korresponderar med klassisk arkivstruktur är bra för användarna och skapar mindre förvirring.
I övrigt hoppas jag att Riksarkivet kunde puscha på SVAR och få dem att börja samarbeta med Genline, som visat en bra initiativförmåga och lyhördhet för släktforskare. Det behövs desutom omfilmning av vissa äldre kyrkböcker (ex. Linköpings stad o Västerviks 1600-talsböcker som inte går så bra att läsa via nätet) och detta skulle rent praktiskt inte vara några problem, varken tidsmässigt eller kostnadsmässigt för landsarkiven att genomföra (de digitalfotograferar numera kopiebeställningar med riggade digitalkameror via koppling till dator-skrivare  för detta ändamålet och att spara en bild tar inte så lång tid med dagens teknik!). Riksarkivet, som är ytterst ansvarig (inte SVAR som många tycks tro), måste etablera ett effektivt samarbete för digitaliseringen av kyrkoarkiven där man lyssnar på användarnas krav: kvalit? och lätthanterlig struktur.
 
forskarhälsningar
Niclas Rosenbalck