NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-31
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-01-30, 23:07
Hej,
Genline är en relativt ny företeelse för oss släktforskare. Finner det därför angeläget att kritiskt granska vad som erbjuds. Inte i första hand för att kritisera, utan för att finna klarhet om hur basen är uppbyggd och vad man förväntas finna i den. Att läget inte är så enkelt att man t ex kan välja fliken kyrkoräkenskaper och skriva ett årtal framgår av ovanstående. Skrev till Genline om mitt fynd och min oförmåga att finna det jag sökte. Fick följande svar:
 
Hej Olle,
tack för ditt mail!
 
Vad vi kan se så gör du absolut inte fel.  
Vi kan inte annat än instämma i det du skriver, att vi återfinner kyrkoräkenskaper 1606-1697  i Kisa C:2, pag 3-353,  
som du redan konstaterat en Födelsebok. Eftersom vi på Genline inte är släktforskare i grund och botten, så har vi helt enkelt
bestämt, av flera skäl att inte tolka uppgifterna i kyrkböckerna.
Det är inget förbiseende av oss, utan att vi helt enkelt inte arbetar på det viset.
Vår indexering grundar sig på informationen på Arkivskyltarna och i övrigt hänvisar vi till innehållsförteckning om sådan finnes.
Det kan ju gömma sig information på egentligen vilken sida som helst och vi har därför valt att inte göra någon tolkning av sådan
information.
 
Min slutsats är att det är viktigt att känna till ovanstående när man går in i Genline. En kontroll av den gamla innehållsförförteckningen i SVAR-katalogen verkar vara nödvändig, för att inte missa det man söker.