NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2007
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2007-08-22, 09:59
Hans, du lånar dem via biblioteket eller direkt från SVAR, men behöver då en läsapparat på biblioteket att läsa dem i. Jag läser i din profil var du bor, men kan inte säga hur det ser ut på biblioteken i din närhet, vilka som har släktforskarrum och möjligheter.
 
De socknar du forskar i tillhör väl i stor utsträckning Landsarkivet i Göteborg, som är ett område där kyrkböckerna skannas just nu. Där finns alltså originalen för just dessa församlingar (enligt aktuell förteckning på landsarkivets webbplats) kvar på församlingsexpeditionen. ArkivDigitals listor över produkter visar inte heller cd från 1900-talet. Då är du alltså hänvisad till att antingen kontakta församlingsexpedtionen eller nöja dig med 10-årsutdragen från SCB-utdragen på mikrokort (visar inte flyttar eller barn som fötts och dött under tioårsperioden, till skillnad från den ordinarie/kontinuerliga församlingsboken som fungerar precis som husförhörslängden).
 
När det gäller Hycklinge (om det är den i Östergötland) är den redan skannad och ligger i SVAR:s betaldatabas - nuvarande 100-årsgräns gör att du där kan se församlingsboken 1902-1906 men inte 1906-1912 och 1912-1927, som bara (i dagsläget) kan studeras i datorerna på Landsarkivet i Vadstena.
 
Slutligen när det gäller Västerstad i Skåne, så har enligt förteckningen på webbplatsen för Landsarkivet i Lund, kyrkböckerna för 1900-talet lämnats in till Landsarkivet så de svarar på frågor (avgiftsbelagt om mer än 15 min forskning krävs), framgår inte att det finns mikrokort än att studera i forskarsalen för denna församling.
 
Så det är inte lätt att svara generellt. Inte heller lätt att göra sökbara databaser för de här åren, det tar mycket arbetstid att göra manuellt (du ser vilken tid 1880 tar att färdigställa) och det är också pga. begräsningar i vad som får läggas sökbart på Internet en tveksam satsning i nuläget.
 
Det kan hända att SCB-utdragsmikrokort för hela landet finns på Landsarkivet i Lund (dvs Arkivcentrum Syd) om de har materialet som tidigare fanns i Kyrkhult, jag hittar inte den uppgiften på hemsidan, men tycker mig minnas att det skulle bli så (om du vill testa det i stället för att prata med ditt bibliotek).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. tips om hur du hittar mikrokorten med döduppgifter fram till 1936, se lite uppgifter här (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=60621) i ett inlägg från mig lördag den 06 jan 2007 kl. 11.57.