NULL Skriv ut sidan - SVAR (allmänt)

Anbytarforum

Titel: SVAR (allmänt)
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2010-09-06, 21:15
Torbjörn och Carl! Lite mer optimism!
 
Torbjörn skriver att papperet på originalet är dåligt. Men titta på vad ArkivDigital har lyckats med genom att fotografera sidorna i gamla kyrkoböcker. Titta hur bra de lyckats med exponeringen.
 
Ni skulle se hur mina bleka färgbilder 6x9 cm som jag skannat in med en billig skanner blivit efter jag manipulerat dem i ett billigt fotoprogram. För att inte nämna alla de underexponerade diabilder jag kunnat få liv i med hjälp av samma billiga fotoprogram. Det finns en hel del program där man kan manipulera bilder, och jag kan tänka mig det finns professionella program som fixar det nästan automatiskt.
 
Sedan det här med OCR är visst inte helt rätt. Det ska vara OCR + ICR + Intelligens. Läs lite här: http://www.parascript.com/company2/intelligent_recognition.cfm
Och det finns mer om ämnet på Internet.
 
Men inte tror jag inläsningen kommer att bli helt rätt. En korrekturläsning blir helt säkert nödvändigt. Och det är väl här vi frivilliga kan komma in.
 
 
Angående diskussionen mellan Ingela och Jörgen så är analysen Jörgen gjort mer såsom jag uppfattat saken.
 
Vill bara understryka hur hopplöst det är att söka i SVARs 1930 folkräkning. Om församlingen är mycket liten går det bra, men när vi kommer till städerna är den helt hopplös. Och här vill jag också spy min galla över det bläddringsprogram som SVAR använder. Det heter DjVu. Jag undrar om det finns sämre. Jämför med det program som ArkivDigital har snickrat ihop. Helt enkelt utomordentligt bra. Mycket snabbt är det också.
 
Inte heller är jag imponerad av SVARs databas med 1880, 1890 och 1900 års folkräkningar. Det är inte precis ett upplägg som passar in på 2000-talet. Är inte särskilt användarvänligt.
 
Alltså, en helt annan organisation borde ta hand om 1930-års folkräkning, enligt min mening.