NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-10
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-08-04, 15:59
Åke,
 
Jag blir egentligen lika bekymrad som du, och tänker att ditt exempel nog bara är toppen på ett isberg. Redan i vintras när jag läste inläggen här på forumet förstod jag att detta inte är en fråga som kan vänta, och satte igång ett projekt att försöka kartlägga den närmaste släktens gravar.
 
Efter att först satt upp en lista (gjorde ett räkneark i Excel) över fyra generationer tillbaka, 14 par, 28 personer, började jag och min mor att ringa runt till församlingarna vi menade var de rätta. Många samtal och en god del pusslande senare har vi väl funnit status för ungefär två tredjedelar.
 
Några reflektioner utifrån våra erfarenheter.
 
Det är riktigt att begravningslagen är den juridiska grunden för vad som är tillåtet, men det sker många märkliga ting både här och där. Det kan verka som om många församlingar beviljat sig själva rätten till en mycket fri tolkning av bestämmelserna, om det är från sedvana, bekvämlighet, eller okunskap är svårt att säga, men räkna inte med att lagen alltid följs.
 
Ett exempel som visserligen var i vår favör, var att en församling i rena glädjen av att vi hörde av oss genast erbjöd sig att överlämna gravrätten, och sände dokument för underskrift. Inget krav till dokumentation att vi faktiskt var släkt, och ingen föregående undersökning om eventuellt närmare besläktade personer kunde ha ett starkare anspråk.
 
Registren över gravar och gravrättsinnehavare är också verkligen av skiftande kvalitet,från ett ögonblick så ska jag slå upp namnet i registret, till den ende som antagligen kan veta något är en pensionär som kommer in ibland och vet var de gamla listorna finns, vi hör av oss. Och alla grader däremellan.
 
Jag vill understryka att vi inte mött annat än hjälpsamhet och vänlighet, men att översikten och tillämpningen är så olika är ju ett tankekors. Just detta med översikten kan vara grund till en extra varning, om andra håller på med motsvarande kartläggning. Lita inte helt på de besked du får. I ett exempel kontaktade vi den församling som enligt källorna är den rätta, där personen avled, och fick efter en tid beskedet att detta inte stämde. Det fanns ingen införing om någon begravning i registret, och det var helt säkert. Personen måtte vara begravd någon annan stans.
 
Efter att kontaktat de geografiskt närliggande alternativen utan framgång, fick vi i sommar chansen att fråga en av de äldsta släktingarna på den grenen. Och jo, hon mindes att begravningen skett där vi trodde, och i hennes egen ungdom. Vi tror väl chansen är liten för att graven finns kvar med sten och allt, men har ändå bestämt att vid första möjlighet kamma över kyrkogården för att kontrollera saken själva. När begravningar som skett så sent som på 20-talet är försvunna i registren så är det inte mycket förtroendeingivande.
 
När det gäller den juridiska sidan av gravrätterna, så har enligt en uppgift på hemsidan i Mariestads pastorat ett uttalande från JO till alla landets församlingar påpekat de stora bristerna. Med ett krav till dessa att ordna upp i sakerna. Detta är en andrahandsupplysning som jag inte kunnat finna grunden för.
 
Kanske är det denna sak och dess behandling av JO som åsyftas, men det verkar inte helt rätt. Det är den enda sak jag finner vid sök på JO:s hemsida, men så är det ett urval som presenteras.
 
Till sist vill jag bara uppmana alla att ta itu med sina egna släktgravar omgående, om de menar att det är en viktig sak. Här är det farligt att vänta, plötsligt är det alldeles för sent. Och kontrollera att alla gravrättsinnehavarna står med rätt adress, här sker ingen automatisk uppdatering via folkbokföringen.