NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2014
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-01-17, 01:51
Jag har en liknande fundering, dock gällande 1700- och 1800-talen. I skrämmande många fall saknas bouppteckningar, för personer där man nästan kan vara säker på att det bör ha upprättats en bouppteckning. Jag har t.ex. en ana som ägde en egen (hel) gård, och som dog 1772 med många barn, både myndiga och omyndiga - bouppteckning saknas helt efter honom. Däremot finns det en bevarad bouppteckning efter hans änka, som dog 1805 med i princip bara en kaffekanna och gångkläder i sin ägo. Det finns även bevarat en bouppteckning efter deras dotter som dog 1804, men när svärsonen dog 1850, med hela gården i behåll, finns inte heller någon bouppteckning bevarad.
 
Jag trodde först att det kanske helt enkelt aldrig upprättats bouppteckningar över de personer som saknar bouppteckningar i arkiven, men ofta stöter jag på hänvisningar i bouppteckningar till tidigare bouppteckningar/skiften, med datum och häradsrätt, men där den bouppteckning som man hänvisar till inte finns bevarad. I ett annat fall 1749 hittade jag en hänvisning i ett bouppteckningsprotokoll till en bouppteckning, som i sin tur inte finns bevarad i häradsrättens arkiv.
 
Som jag förstått det upprättades bouppteckningen i ett exemplar, som familjen tog hand om. Denna bouppteckning skickades in till häradsrätten, som skrev av den, och skickade tillbaka den till familjen (senast häromdagen hittade jag ett brev i en bouppteckning från 1770-talet, där änkan skriver att hon skickar in originalet till häradsrätten för avskrift, och samtidigt ber dem hatt skicka tillbaka originalet välbehållet). Av den anledningen kan bouppteckningar saknas (om familjen struntat i att lämna in den till häradsrätten för avskrift), och det är därför som bouppteckningar kan finnas inregistrerade bland andra bouppteckningar med långt senare datering, eftersom familjen inte lämnat in den för avskrift förrän ett par år senare.
 
Jag vet dock inte om min uppfattning stämmer, och kanske var så inte fallet under 1900-talet.
Mvh, Markus