NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2004-07-29, 10:53
Jag har ägnat några semesterdagar åt att kolla den här frågan med personer som är betydligt bättre jurister än jag och ska försöka reda ut resultatet av de diskussionerna.
 
Att man som svensk medborjare ska känna till Sveriges lagar kommer tydligen som en obehaglig överraskning för flera debattörer. Det är - naturligtvis - inget jag beslutat om, men ändå väljer man att skjuta på budbäraren.
 
Att ingen i praktiken känner till alla lagar torde väl också vara uppenbart och inget man har anledning känna någon skuld för. Lagtexterna är också medvetet skrivna så odistinkt att man ska kunna använda dem inte som ett facit, utan som riktlinjer. Rättsuppfattningen hos de allra flesta torde dock göra det helt onödigt att plugga lagtexter för att klara den samhälleliga samvaron.
 
Arne Forsmans undran om man ska våga beställa några CD från förbundet förvånar mig lite. Det är ju det jag hela tiden försökt framföra, att man ska skaffa sina skivor genom att köpa dem, inte via gratiskopiering.
 
Förbundets CD-skivor består av tre huvuddelar: 1) en databas med all information, 2) ett sökprogram för att få ut den informationen, och 3) ett antal indexfiler för att sökprogrammet snabbt ska kunna återfinna informationen i databasen. Detta nämnt som förklaring till varför vi inte använt standardprogramvara i våra CD-produkter. Det finns nämligen inga standardprogram som till en rimlig kostnad kan hantera sådana stora mängder data. Därför är varje CD:s sökprogram unikt.
 
Det har framförts tidigare i debatten att förbundets CD bara är databaser. Detta är alltså inte korrekt. Man har ingen användning av en eller två av de delar jag nämnde i förra stycket. För att kunna få ut information från CDn måste man således ha tillgång till allt digitalt innehåll på CDn (utom bruksanvisningen och den installationsfil för Acrobat Reader som medföljer) med åtminstone sökprogrammet och indexfilerna, men i vissa fall även databasen, installerad på sin hårddisk.
 
Enligt lagen om upphovsrätt ? 12 får man inte framställa exemplar av dataprogram eller framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Detta har av tidigare debattörer tolkats som att de inte ens får installera CDn på sin egen dator. Detta ser jag som en orimlig tolkning även om lagtexten inte ger någon absolut hjälp där. Vi har dessutom förklarat på insidan av fodralet hur man ska installera den. Utan att jag har undersökt förarbetena till lagtexten och eventuella prejudikat säjer mig min egen rättskänsla att man således måste få installera den på sin egen dator, sin bärbara dator och även på datorn på landet (om man har någon sådan). Även familjen måste rimligtvis kunna använda databaserna utan att be ägaren om lov, även om lagtexterna inte ger någon hjälp där.
 
Att privat låna ut en CD tycks vara helt legalt. Det som inte är förbjudet är som bekant tillåtet. Sedan beror det på vad den som lånar CDn vill göra med den. Om han eller hon försöker installera den på sin dator torde paragrafen omnämnd i förra stycket inträda. CDn går ju inte att använda med mindre än att man framställer exemplar av dataprogram, dvs kör igång installationsprogrammet.
 
Om man skänker bort eller säljer en CD (ej i teorin förbjudet alltså om jag nu tolkat lagen rätt) faller dock vissa krav på båda parterna. Den som avhänder sig CDn måste ha avinstallerat programmet och förstört eventuell säkerhetskopia. Den som övertar CDn måste i sin tur, för att ha rätt att installera den på sin dator, vara övertygad bortom allt tvivel att den inte finns kvar i någon form hos den tidigare ägaren.
 
? 19 i lagen om upphovsrätt ger inte rätt att tillhandahålla allmänheten (helt rätt, Sonia) exemplar av datorprogram i maskinläsbar form genom utlåning. Då är frågan hur man definierar allmänheten. Att ett bibliotek inte får låna ut förbundets CD torde vara odiskutabelt. Biblioteken riktar sig ju till en obestämd allmänhet. Jag anser även att en bestämd allmänhet, som en förening och medlemmarna i den, omfattas av de reglerna. Det är ju inte så att alla medlemmar i en förening i någon form är hårt knutna till varann, det enda de absolut har gemensamt är att de betalat en medlemsavgift till föreningen. Det finns knappast något krav på att man som medlem i en släktforskarförening ska bo på en viss ort eller ens kunna släktforska. Tvärtom säjer lagen att några restriktioner inte får finnas för medlemskap i en allmännyttig ideell förening, vilket förbundets medlemsföreningar i så gott som alla fall torde vara, eftersom det är ett inträdeskrav i förbundet.
 
Det här blev långt, och någon absolut sanning är det säkert inte heller. Det är först när lagtexter prövas rättsligt, dvs i en rättegång, som tillämpningen blir tydligare.
 
Om man till slut studerar vilket arbete som ligger bakom framtagandet av en CD torde det också vara klart varför de inte är gratis. Som exempel arbetade jag själv under ganska exakt ett år, om än inte heltid, med Sveriges befolkning 1890, från att större delen av datamaterialet anlände tills att CDn fanns klar för leverans. Detta oräknat det arbete som under nio år innan nedlagts av olika registreringsgrupper runt om i landet, kostnad för programmering, licensavift till Svar (större delen av intäkterna), etc.
 
Således borde de allra flesta vara medvetna om är att ju mer som piratkopieras av de av förbundet framtagna CD-skivorna, desto mindre är chansen att det blir nya produkter eftersom det är både tidsödande och kostsamt att ta fram en CD.