NULL Skriv ut sidan - Spam

Anbytarforum

Titel: Spam
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-09-26, 18:37
Jo, jag lade märke till flytten, fast jag tycker inte att det Bertil rapporterade var felplacerat (det gällde ju andra otrevligheter). Nåväl, en egen rubrik skadar inte.
 
Cristers förslag förefaller inte anknyta till frågan om Ålcoms beteende, så jag antar att det är tänkt som en separat tråd. Vi känner nog alla till diverse program för sortering av e-post, men ett grundläggande problem är att vi i längden inte kan undvika skräppost genom automatisk bortfiltrering. Det är ungefär som om vi skulle bygga TV-apparater som filtrerar bort TV-reklamen, sälja dessa apparater i handeln och förvänta oss att reklambranschen stillatigande kommer att acceptera det. Branschen skulle antingen försöka förbjuda filtren, eller utforma reklamen för att kringgå dem.
 
Att dölja sin adress har tyvärr blivit nödvändigt för många, även för mig. Det är dock inte heller någon långsiktig lösning. Ibland vill jag kontakta någon privat i ett ärende, men hur knyter jag den första kontakten om ingen av oss vågar visa sin e-postadress öppet? Jag har en egen domän och fler e-postadresser än jag kan önska mig, men jag vill inte behöva överge adress efter adress i takt med att spammarna upptäcker dem.
 
Det finns brutala lösningar med spärrlistor som lägger en del av arbetet på avsändarsidan (i stället för att mottagaren skall ta hela stöten), och det är en metod jag förordar även mot Ålcom och andra operatörer som medvetet skickar skräpmeddelanden till personer som inte bett om dem.