NULL Skriv ut sidan - Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD)

Anbytarforum

Titel: Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD)
Skrivet av: Claes-Göran Magnusson skrivet 2007-12-11, 15:34
Mormonerna har betytt mycket för släktforsningen i Sverige och resten av världen, ingen tvekan om det. Vi har utnyttjat material som de mikrofilmat, och nu scannar och registrerar. Ska vi också lägga alla våra forskningsresultat i deras händer? Kanske det, jag vet inte. Nu är det risk att det här blir en diskussion om FamilySearch istället. Utan att kunna alltför mycket om deras kommande produkt räknar jag upp några för- och nackdelar (som jag tycker mig se).
 
+ Gratis
+ Förmodligen har de lösningar för att hantera utländska orter
+ Resurser att utveckla nya funktioner för presentation, inmatning och registrering!?
 
- Ingen kontroll över hur det inmatade materialet används
- Ingen kontroll över hur det inmatade materialet tillhandahålls
- Sämre anpassning till svenska förhållanden (inkl språk)
- Endast personer som kan knytas till ett släktträd tas med!?
- Sämre koppling till våra källor
- Sämre koppling till våra topografiska uppgifter
- Vi kan inte utan vidare göra anpassningar (kopplingar) till våra nationella databaser om så skulle önskas
- Risk för dubbelregistrering!?
 
Det ovan nämnda gör att jag tror att ex den akademiska världen har mindre intresse av resultatet än om det skapas utifrån svenska intressen och i samråd med svenska arkiv, museer, bibliotek och utbildningsinstitutioner etc.
 
Det jag hittills sett på FamilySearch har i princip varit värdelöst med mängder av felstavningar och tveksamma uppgifter, samt utan källhänvisningar.