NULL Skriv ut sidan - Disbyt-värdefullt eller svagt?

Anbytarforum

Titel: Disbyt-värdefullt eller svagt?
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2008-03-30, 11:41
Jag vill förtydliga en sak angående mitt mer kvalitetsinriktade långa inlägg ovan - med tanke på att jag håller med en del tidigare skribenter om att det inte alltid är rätt i kyrkböckerna. Det tycker jag framgår av min notering efter resonemanget om Erik Eriksson - även prästerna blandade ihop och skrev fel. (man ser t.ex. i hfl skriva felfört i hfl när han skrivit in ett barn och sedan strukit det).
 
Eftersom jag håller föredrag om kvalitet i släktforskningen som i stort sett bara innehåller exempel ur min egen släkt på de fel jag hittar från präster såväl som databaser, så är det för mig självklart att även kyrkböckerna innehåller många fel. Jag tror inte på något vis att allt som prästen skrev är sant (eller vem som nu skrev).
 
Det är bl.a. därför man ska notera källan till sin egen uppgift, och de olika motstridiga uppgifter man hittar - samt värdera olika uppgifter. Dessa värderingar kommer då inte med i det trubbiga verktyget som Disbyt innebär i presentation. Men Disbyt är avsett för forskningsutbyte, att sätta dig i kontakt med någon som kan ge dig uppgifter.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 30 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 30 mars, 2008)