NULL Skriv ut sidan - Älvdalen

Anbytarforum

Titel: Älvdalen
Skrivet av: Jan Lodin skrivet 2014-03-23, 01:31
Den 12 januari i år efterlystes forskning  om rättegångarna rörande trolldom i Älvdalen. Själv tog jag hjälp av Nätet och Carina Sehlgårds text  Häxprocesserna i Älvdalen. Därav kunde jag se följande anknytning till min släkt.
 
Gulich)Lars Larsson, född 1673 i Loka by, är farfars farfars farfars far till min farmor. Fem år innan Lars föddes utspelade sig i grannbyn Åsen ett drama som påtagligt borde berört hans föräldrar och övrig släkt.*
 
Det spektakulära dramat nådde relativt snabbt riksnivå och regeringen tvangs ta ställning till det inträffade. Händelserna i Älvdalen kom därmed  att inleda en intensiv häxjakt i Sverige, av myndigheterna lakoniskt kallat Det stora väsendet 1668-76.  
 
Gulich) Anna Olsdotter var född 1652  och (Gulich) Lars Larsson 1673. De var kusiner men kom aldrig att träffas. Anna hade som sjuttonåring knappt lämnat barndomen då hon gick ett makabert öde till mötes och dog 1669.**
 
Hona hade året innan mer eller mindre tvingats att vittna i en rättegång mot en Stor Märet Jonsdotter i Lillhärdal. Detta blev den egentliga upptakten till flera häxprocesser i Dalrana.  
 
Även Annas farmor (Gyris) Marit Ersdotter, född 1588, blev 1668 indragen i det bisarra rättsmaskineriet. Anklagad för trolldom nekade Marit till brott, trots en gruvlig tortyr, och dog svårt lemlästad i fängelset i Falun januari 1669. Kroppen förevisades för de skräckslagna medfångarna för att därefter brännas innanför murarna.***
 
Marits barnbarn Anna dömdes i samma process för samma brott. Hon undgick Martits tortyr genom att bekänna anklagelsen om trolldom. Anna erhöll då Herrens heliga nattvard och blev inför allmänt beskådande halshuggen och bränd på bål. Avrättningen genomfördes i maj månad 1669, fem månader efter det att farmodern mist sitt liv.
 
* Roland Skoglund: gulich-Lars Larsson, född 1673-02-02 i Loka 5, Elfdahlen, död 1743-02-13 i Loka 5, Elfdahlen. Bosatt i Loka 5,  
 
** Roland Skoglund: gulich-Anna Olsdotter, född 1652 i Åsen 7, Elfdahlen, död 1669-05-19 i Loka, Elfdahlen. Häxa i Åsen 7, Elfdahlen. 17å. Halshuggen o Bränd på bål.  
 
*** Roland Skoglund: Gyris-Marit Ersdotter, född 1588 i Elfdahlen?, död 1669-01-03 i Åsen 7, Elfdahlen. Häxa i Åsen 7, Elfdahlen. x. x.  DB:Döddr i fångenskap o brändes. -Dog i Fängelset i Falun. Värsta trollkonan u trolldomsprocessen.