NULL Skriv ut sidan - Webbaserad programvara

Anbytarforum

Titel: Webbaserad programvara
Skrivet av: Bertil Englund skrivet 2013-04-07, 15:16
Intressant Per-Olof!
Snyggt och stilrent, tummen upp för dig!
 
Några frågor:
Är det ett open sorce projekt du filar på eller är det strikt privat?
Har du provat med en lite större befolkning av databasen eller försökt göra en söksida?  
Uppdaterar du bara online eller kan du importera/exportera till/från databasen?.
Vilken databasmotor använder du, Django klara ju lite olika?
 
Har letat efter en applikation där man kan justera sökfunktionen för att tex. kunna söka i anteckningarna, PHPGedview har ganska bra sökfunktioner men har andra saker som jag inte gillar så värst mycket.
Python är ju ett språk välbekant med både webb och databas applikationer typ Zope, Plone osv. osv. så det borde gå att göra nått bra med det verktyget. Vore kul att få prova ditt projekt i Raspberry Pien en vacker dag.
 
Ancetry  är nog bra, och egentligen är det enda som jag retar upp mig på dessa förbaskade löv med tips som poppar upp på alla namnen så man nästan får ett epilepsianfall. Det är nog bra med tips om dom är relevanta men det är dom aldrig vad jag hittills sett, bara nonsens. Det tar bara tid att hålla på att kolla igenom dom.
Nåväl det vore väl frid och fröjd om de gick att stänga av vilket inte gick sist jag provade.
 
Sedan är det detta med samarbete, inte har man stor koll på vad som sker online om många filar på databasen.
Och har man alls koll på vad som sker med databasen om den ligger på Ancestry eller någon liknande site? Nej, knappast.
Jag tror dessutom att man ofta överskattar släkt och vänners intresse över att vilja delta med att föra in uppgifter i databasen, oftast är deras intresse kortlivat och knappast värt besväret.
Sedan kan man ju alltid ha ett meddelandefält på personsidorna där en besökare kan skicka in rättelser tillägg och liknande om personen till dig.