NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 november, 2012
Skrivet av: Bertil Englund skrivet 2011-12-10, 00:56
Jag förstår nog inte, du vill skicka en CD till släktingarna.... men då har dom ju redan en kopia! och behöver dom en till så går ju en CD att kopiera i all oändlighet, behövs inte min släkt för det.
ALLT som går att läsa går också att kopiera och ändra på ett eller annat sätt, speciellt Html!
Det är den bistra sanningen.  
Eventuellt om du står bakom ryggen medan dom läser och kontrollerar att inget kopieras och rycker ut CD efteråt, kanske du kan behålla kontrollen över materialet.
Det du kan göra är att exportera de delar som bara angår släktingarna till en egen fil som dom kan/får leka med om dom är intresserade av slikt arbete.
Eller skriva ut en rapport till ett ordbehandlingsprogram och lägga till en Copyright notering och sedan skriva ut på papper. Fast papper går ju också att kopiera.  
 
Man kan i teorin tänka sig att du låter dom se forskningen på din egen dator via fjärrskrivbordet eller TeamViewer, fast dom kan förståss göra skärmdumpar och kopiera på det sättet.
Allt det där är ju aningen knökigt så någonstans handlar det väl om att man måste lita på folk och jag vet inte varför någon skulle vara intresserad av att ändra något i din forskning. Är du rädd för att dom skall stjäla allt och kalla det sin forskning så bör du nog inte låta dom se den alls.
 
Jag kanske har missförstått ditt syfte, men för mej låter det omöjligt att förhindra kopieringar och ändringar av något material oavsett vilket program som producerar det.