NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2012
Skrivet av: Christopher Robin Elmersson skrivet 2012-01-09, 22:45
Hej.
Jag har precis börjat med släktforskning och valt att använda MacFamilyTree (köpte det då de har julrea...) Jag hamnade här via google och är intresserad av hur ni som använder programmet jobbar med källor egentligen.
 
Jag ska beskriva hur jag (som total nybörjare utan någon koll) börjat, vad jag har för problem och så kanske ni kan reda ut det här!  
 
Jag tänkte mig spara så mycket bildmaterial som möjligt direkt i MFT, det vill säga varje uppgift jag hittar i Arkiv Digital sparar jag som en bild så att man direkt kan se källan. Jag tyckte mig då varje riktigt listig som lade upp varje volym av husförhör etc som var aktuella som en källa i MTF, bilderna sparade jag sedan under källan som multimedia (det vill säga varje källa börjar få ganska många bilder). När jag sedan matat in ett födelsedatum eller en död så har jag gått in på bilden och lagt till den händelsen på bilden och ringat in rätt område i dokumentet för just den faktauppgiften.
Så har jag gjort ett tag och tyckt i min nybörjarenfald att jag varit riktigt grundlig.
 
Men jag har några problem:
* Dels så visas nu alla dessa bilder upp på personerna om jag skriver ut en rapport, och det ser ju inte klokt ut med 10 minivarianter av gamla kyrkböcker
* Om jag lägger till en händelse på en bild som hör till en källa så hamnar inte källan automatiskt på personen eller händelsen vilket det i mitt huvud borde
* Om jag istället väljer att bara referera till personer/händelser på källnivå så förlorar jag ju kopplingen till bilden och var i bilden fakta finns
 
Så: är jag överdrivet nitisk? Använder ni källor på ett annat sätt (som till exempel tidigare meddelanden här där Jan verkar göra varje sida till en egen källa). Har ni några tankar? Jag känner mig lätt överväldigad (och jag har knappt passerat 100-strecket i antal personer...)