NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-09
Skrivet av: Arne Olsson skrivet 2009-01-21, 17:52
Hej Pär-Ola!
Rimligast verkar det väl vara att John Erikssons hustru Elna Olsdotter var den Elna, som föddes 1762-01-22 i Vettekulla, Hällaryd, som dotter till Ola Mattsson och Signe Persdotter. Ola Mattsson fick en stor barnaskara i två kullar. Hustrun Signe dog 1769 och han själv 1770. Men jag har inte hittat något slutligt bevis för att denna Elna var den rätta. Inga dopvittnessamband, vad jag kan se.
 
Jag kan inte helt släppa ett annat alternativ, nämligen Elna som dotter till matrosen Ola Hindriksson o.h.h. Ingeborg Månsdotter i Kroksjömåla, Hällaryd. De fick nämligen 1760-02-24 tvillingdöttrarna Elna och Olfve. Ett stort krux är förståss att Elna enligt dödboken dog redan en dag gammal. Det är ju svårt att förklara bort. Det lockande med detta alternativ är följande: Bröderna Per Eriksson och Jon Eriksson från Emmenaboda, Asarum, gifte sig vid ett dubbelbröllop 1782-07-12 i Hällaryd med Märta Olsdotter och Elna Olsdotter från Applakärr. Märta var en yngre syster till tvillingarna ovan. Med detta andra alternativ hade det varit ett syskonabyte, som ju inte var så ovanligt. Matrosen Ola Hindriksson hade senare blivit bonde i Applakärr, och det hade varit ett sätt att ordna fortsatt ägande av gårdar i Applakärr och Emmenaboda. Men detta skulle förståss förutsätta att man blandat ihop de båda tvillingarna i dödboken eller senare, och det är väl inte särskilt troligt. Jag har inte sett vad det blev av tvillingsystern Olfve senare i livet. Om man kunde visa att hon levde, vore det ju ett sätt att slutgiltigt avfärda detta andra alternativ.
 
Hittar du några bevis i någon riktning, kan du väl höra av dig.
Mvh, Arne