NULL Skriv ut sidan - Barnhusbarn..en omöjlig uppgift? Hur gör man?

Anbytarforum

Titel: Barnhusbarn..en omöjlig uppgift? Hur gör man?
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2012-03-08, 20:52
Det är vanligt att åldersuppgifterna varierar mellan olika källtyper. I normalfallet ska man sätta större tilltro till kyrkboken, även om undantag finns. Ibland kan också sanningen ligga någonstans mitt emellan. I det här fallet är det också möjligt att uppgiften om födelseförsamlingen är fel, varför man kan kanske måste leta bredare.  
 
Det är inte alldeles lätt att hitta allt material hos SVAR. Jag gör själv nya upptäckter då och då. Dessutom tillkommer det ju nya källor. Men om du fått ett Bildid-nr är det bara att kopiera och  klistra in det i Bildid-sökrutan som finns längst ned på startsidan.  
 
Ang. bouppteckningsregistren: Om du i sökrutan Namn: skriver in sökordet dig, så hittar du bl.a. Digitaliserade register. Välj sedan Register till domstolsarkiven och Stockholms län. Där har du bouppteckningsregistret, ej att förväxla med sökfunktionen under Register och databaser.
 
Generalmönsterrullorna finns som snabbval längst upp till vänster (Gå direkt till). Svea artilleriregemente bildades 1794. Föregångaren hette Artilleriregementet. Det är alltså i dessa rullor man hittar Olof 1790.
 
Jag kan också rekommendera sökning i registren till mantalslängderna före 1800. Välj Preliminär skanningsplan i vänstermenyn och sedan Till Mantalslängder - Stockholms stad. Där hittar du registren och själva mantalslängderna. Jag hoppas också att du inte har missat registren till kyrkböckerna hos Stadsarkivet. Motsvarande sökmöjligheter finns hos SVAR under Register och databaser -> Register till kyrkoarkiv.