NULL Skriv ut sidan - I vilken dombok skall jag söka?

Anbytarforum

Titel: I vilken dombok skall jag söka?
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2007-09-30, 10:52
Hej Niclas
Jag har lånat hem ”Renoverade domböcker för Södermanland 1 a - b, 1591-1629, Svea Hovrätt”. D00151 som jag som sagt var ännu inte hittat några mål som rör Nyköpings stad. Jag är inte ute efter något speciellt mål utan ville bara kolla om min ana som var borgmästare i Nyköping vid denna tid nämndes någon gång. Till saken hör att jag även köpt ”Lappkatalogen” för Södermanland men jag förstår inte riktigt hur jag skall tolka uppgifterna i den. Jag lägger in en bild som förklaring. Kolumnen längst ut till höger förstår jag är en sidhänvisning men vad betyder siffran i kolumnen precis till vänster om den? Jag trodde att siffran i den vänstra kolumnen betydde att jag skulle titta i just 1 a - b och att Jönåkers härad skulle börja på s. 537 men det finns ingen sida med det numret. Det är ett jättehopp mellan s. 463-560? Ytterligare en fråga som jag har gäller ett specifikt mål som kom för lagmansrätten i Örebro11 juli 1672. Det står i lappkatalogen att jag skall söka i (vad det nu heter) 32 men de kort jag har hemma som skall röra mål mellan i alla fall 1673 - 1685 heter 12a? Jag fattar ingenting. Till saken hör att jag inte kunde hitta några kort som rörde 1672 på SVAR:s sida.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/15764/110557.jpg)
 
 
Birgitta