NULL Skriv ut sidan - Den misstänkte fadern

Anbytarforum

Titel: Den misstänkte fadern
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2013-09-05, 19:50
Jag har inte funnit någonting som tyder på att Anna Brita Larsdotter kommit i kontakt med grosshandlarfamiljen Whitlock. Hon var kyrkoskriven i Hedvig Eleonora (Ladugårdslands) församling från 1859 till 1868, vilket inte hindrar att hon en tid under de åren var mantalsskriven tillsammans med artilleristen Nils Persson i ett annat distrikt. Whitlock bodde de åren i Jakob. Det stämmer att pigorna bodde hos sina arbetsgivare, men Anna Brita var såvitt jag kunnat finna inte mantalsskriven hos Whitlock.
 
I flyttningslängder och de mantalslängder där jag kunnat hitta henne står hon oftast som Brita Larsdotter eller Larsson - Brita var tydligen tilltalsnamnet.  
 
Det kan tilläggas vad gäller hennes år i Hedvig Eleonora att Östermalm på den tiden inte var den fashionabla stadsdel den är i dag, utan där bodde till stor del fattigt folk i mycket dåliga fastigheter. Anna Brita flyttade säkert runt en hel del under sina år där och jag har nog inte hittat alla hennes adresser, men hon bodde åtminstone tidvis i illa beryktade kvarter.
 
Vi tar det från början:
Pigan (Anna) Brita Larsdotter inskrevs i Hedvig Eleonora (Ladugårdslands) församling 29/11 1859, adress Grev Turegatan 32, kv Repslagaren 4. Hon bodde där hos arbetskarlen Zackert med familj, här hans mantalsuppgift för 1860 där Anna Brita saknar efternamn:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M60 11011048_150dpi.pdf
 
Hon finns också i familjen Zackert i Hedvig Eleonora AIa:55, husförhörslängd 1859 kv Repslagaren 4/32 (flickan Anna Brita f. 40 1/5, vilket jag tolkar som att hon var inneboende, inte arbetarfamiljens piga). 1860 var hon inte kvar där. (Volymen är opaginerad, AD:s bildnummer är 279, högersidan.)
 
Dessvärre har jag inte lyckats ta reda på var i Hedvig Eleonora hon höll till 1861, eftersom jag inte hittat henne i mantalsregistret 1862. Men jag har för säkerhets skull kontrollerat att hon inte fanns bland pigorna i Whitlocks hushåll i november 1861 när han lämnade sin mantalsuppgift (Jakobs mantalslängd för 1862, nr 295).
 
I Carl Gustafs födelsenotis i Allmänna BB CI:4 är Anna Britas adress antecknad som Ivarsonsgränd 7 (kv Trojenborg 13) i Ladugårdsland.
 
I november 1862 var hon (f d pigan Brita Larsdotter f. 1840) skriven med sonen Carl Gustaf i kv Norrtälje 4,7,8 i Ladugårdsland övre, nr 434 i mantalslängden 1863. Adressen till Norrtälje 4 var Västra Humlegårdsgatan 13 och till Norrtälje 7 och 8 Stora Kvarngränd 8, oklart alltså vilken av adresserna hon hade. Det är enda gången jag funnit Carl Gustaf skriven hos henne.
 
I mantalslängd för 1866 Johannes nr 1287 är fästekvinnan Anna B Larsson f. 1840 och sonen Nils A f. 1864 skrivna hos artilleristen vid Svea artilleriregemente Nils Pärsson, adress Träsktorget 25, kv Såpsjudaren 6.
 
Hon kyrkoskrev sig inte i Johannes förrän 1/9 1868 (Jakob och Johannes BIb:9), adressen var då Smala gränden 11, kv Italien Större 12. Hon utskrevs redan 6/11 1868 tillsammans med Nils Persson (f. 30/10 1839 i Lund) och de inskrevs i Hedvig Eleonora (BIa:16 uppslag 45) samma dag, adress Grev Magnigatan 5, kv Edelman Större. Två dagar senare, 8/11 1868, dog Nils Persson på Allmänna försörjningsinrättningen på Kungsholmen (Hedvig Eleonora FI:10 uppslag 929-930).
 
I 1868 års mantalslängd (uppgift 120, lämnad i november 1867) för Ladugårdsland övre finner man tvätterskan Brita Larsson f. 1840 och sonen Nils A f. 1864 på adress Södra Humlegårdsgatan 28, kv Häckelfjäll Större 4. Det är antecknat att Brita njuter underhåll af denna församlings fattigvård enl lista.
 
Här är Anna Britas egenhändigt skrivna mantalsuppgift för 1870:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M70 11021143_150dpi.pdf
 
Adressen är Nybergs Gränd 24, kv Kronkvarn 6. Som du ser har hon fött ännu en son, Pär Leonard f. 1/1 1867 (i Hedvig Eleonora).
 
Så till äldste sonen Carl Gustaf: Han växte upp hos morföräldrarna i Stenåsa, men var aldrig kyrkoskriven där. Det finns två anteckningar om saken i Stenåsa husförhörslängder, efter morfaderns namn:
Fostrar barnet Carl Gustaf s. tillhör Hedv. Eleon. fsaml., född 62 16/9.  
AI:7 (1861-1870) uppslag 21
och:
Har från Ladugårdslands försgs fattigvårdsstyrelse barnet Carl Gustaf Larsson, födt 16/9 1862.
AI:8 (1871-1879) uppslag 100
 
Frågan om vem som var Carl Gustafs far är fortfarande obesvarad och riskerar väl att förbli så. Men jag rekommenderar dig att kontakta Stockholms stadsarkiv för att få ta del av de handlingar om Anna Brita och Carl Gustaf som bör finnas i Hedvig Eleonoras fattigvårdsstyrelses arkiv. Om du har tur har hon uppgett barnafadern där.