NULL Skriv ut sidan - Födelsedatum - tre möjligheter?

Anbytarforum

Titel: Födelsedatum - tre möjligheter?
Skrivet av: Antoinette Herron skrivet 2010-10-05, 21:53
Hej igen,
 
och tack så mycket Hans-Olof och Ingela, jag är mycket tacksam för hjälpen.  
 
Tyvärr är det lite mer komplicerat än bara Gummesson/Gudmundsson.
 
Det finns inte (hos Genline i alla fall) några flyttlängder för ca 1760, så jag vet inte med säkerhet var  Per Persson/Petersson och Krisstin Börjesdotter kommer ifrån. Insocknes eller utsocknes?  
I Linneryd verkar två tredjedelar av alla kvinnor heta Krisstin under den aktuella tidsperioden och alla födda ca 1720-1740. Det finns även ca 15 Pär Pärsöner, födda ungefär samtidigt. Det bor en Kristin Börjesdotter i Bredebeckshult Södragården (min Krisstin) omkring 1781 (då en Krisstin Börjesdotter får ärva Börje Gummesson/Gudmundsson i Kinnanäs Älmeboda), men det bor även en Krisstin Börjesdotter i Bredebeckshult Mellangården...........
Krisstin förekommer bara en gång i hfl-längderna (jag ska kolla igen) i Älmeboda med sin familj/far Börje Gummesson/Gudmundsson och det är på 1730-talet, hon är ca 3 år och det är på Kinnanäs. Om det är rätt Krisstin ska hon vara född på granngården Strånganäs, men det ser ut som om Börje övertar gården Kinnanäs från sin mor, så man undrar varför Krisstin skulle födas där.......... Kanske tillfälligheter.  
 
Om det är rätt Per Persson/Petersson som föds på Folseboda gård i Älmeboda går inte heller att följa i hfl-längderna, gården förekommer bara en eller två gånger ca 1730-1740, sen byter den namn eller något, den försvinner, så jag kan inte följa hans familj..........och någon Per finns inte med.
 
Kanske är det dags för historiska kartor om akterna finns kvar, kanske de kan ge svar på varifrån han kommer.
 
Tack ialla fall  
 
Antoinette